BARNSJUKHUSET MARTINA

Bra att veta inför besöket

Hjälp oss att bibehålla våra korta väntetider

Martinas medicinska policy är att bibehålla våra korta väntetider genom att komma i god tid till läkarbesöket. Vi gör alltid vårt bästa för att hålla tiderna vi erbjuder och hoppas på er respekt tillbaka vad gäller att passa tiden.

Legitimation

Vid besök behöver du visa legitimation, så glöm den inte.

Tystnadsplikt och sekretess

Alla anställda har tystnadsplikt. Som patient ska du kunna vara säker på att ingenting förs vidare om dig eller ditt hälsotillstånd. Bara när du lämnat ditt medgivande, får uppgift lämnas vidare till exempelvis annan klinik eller annat sjukhus.

Integritetspolicy

Barnsjukhuset Martina värnar om din integritet för mer information kring hur vi hanterar personuppgifter, läs här: Integritetspolicy

Tänk på

Att barnen som vistas hos oss är sjuka och behöver lugn och ro. Tänk gärna på ljudnivån och undvik att ha mobiltelefonen på när du besöker Martina. Tack!

Bra om ni förbereder er genom att fundera på följande:

• Behöver ni tolk? Kontakta oss i så fall snarast via 1177.se eller på telefon.
• Vad är viktigast för er att diskutera med läkare eller sjuksköterska?
• Behöver ni förnya recept eller hjälpmedel?
• Behöver ni intyg?

Avbokning/ombokning

• Av- ombokning kan du göra dygnet runt via 1177.se eller via telefon till den Martina enhet som du är bokad hos (kontakta Martina).

Avgifter

Besöket är avgiftsfritt för patienter under 18 år. Uteblivet besök och sent återbud (mindre än 24 timmar före det planerade besöket) debiteras med 400 kr.

SMS-påminnelse

Vi använder oss av SMS-påminnelse vid våra bokade besök. Om du inte vill ha SMS-påminnelse, meddela oss via telefon eller via 1177, e-tjänster.

Nationella kvalitetsregister

Vi registrerar patientuppgifter (främst diagnos och behandling) i Luftvägsregistret och BORIS (Barn Obesitas Registret I Sverige). Det är kvalitetsregister som är till för att förbättra vården. Prata med oss om du inte vill att vi ska registrera ert barns uppgifter.

Vår policy

Vi sticker inte barnet, tar prover eller ordinerar läkemedel om det inte är medicinskt motiverat. Vi sätter barnet i centrum. Barnet är vår patient och föräldern är vår kund.